{{ (unreadNum > 99)? '+99' : unreadNum }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
{{ number }}

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

دیوان عدالت تکلیف سمپادی‌ها را مشخص کرد

ثبت شده در: 1402/08/10 مشاهده: 1188     دسته بندی: اخبار آموزش و پرورش

گاما- بر اساس اعلام دیوان عدالت اداری، دانش آموزان سمپادی مقطع متوسطه اول که هم اکنون در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم مدارس سمپاد مشغول به تحصیل هستند برای ورود به پایه دهم نیازی به شرکت در آزمون ورودی پایه دهم مدارس سمپاد ندارند.

به گزارش گاما به نقل از ایسنا، تا به امروز مدارس سمپاد برای جذب دانش آموز اقدام به برگزاری آزمون ورودی پایه هفتم می‌کردند و دانش آموزانی که در این آزمون قبول می‌شدند، در صورت داشتن شرایط درج شده در آیین نامه سمپاد از جمله داشتن معدل ۱۸ به بالا در پایه نهم، می‌توانستند تا پایان متوسطه دوم یعنی پایه دوازدهم در سمپاد تحصیل کنند.

از سوی دیگر سمپاد برای تکمیل ظرفیت خود آزمون دیگری برای ورود به پایه دهم برگزار می‌کرد تا دانش آموزان دیگر مدارس بتوانند در این آزمون شرکت کرده و در صورت قبولی برای متوسطه دوم در سمپاد ادامه تحصیل دهند.

در واقع دانش آموزانی که از پایه هفتم وارد سمپاد شده بودند در صورتی که شرایط درج شده در آیین نامه این مدارس را داشتند، برای ورود به مقطع متوسطه دوم نیازی به شرکت در آزمون ورودی پایه دهم نداشتند اما سایر دانش آموزان باید در این آزمون شرکت می‌کردند.

با این حال اردیبهشت امسال فردی از وزارت آموزش و پرورش به دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال بخشی از ضوابط و شرایط ثبت نام مدارس سمپاد که مربوط به آزمون‌ ورودی پایه دهم دبیرستان‌های سمپاد می‌شد، شکایت کرد.

 نهایتا نیز هیات عمومی دیوان عدالت اداری با استناد به بند ۹ اصل سوم و اصل نوزدهم و بیستم قانون اساسی این اقدام سمپاد را مصداق تبعیض ناروا و عدم ایجاد امکانات عادلانه برای آحاد ملت برشمرد و آن بخشی از ضوابط و شرایط ثبت نام مدارس سمپاد که مربوط به آزمون‌ ورودی پایه دهم دبیرستان‌های سمپاد می‌شود را ابطال کرد

از این رو طبق رای مذکور از این پس همه دانش آموزان سمپادی و غیر سمپادی برای ورود به پایه دهم باید در آزمون ورودی شرکت و حد نصاب نمره را کسب کنند.

اما صدور این رای از سوی دیوان عدالت اداری دغدغه‌ای برای دانش آموزان فعلی سمپاد ایجاد کرده بود که آیا این رای شامل حال دانش آموزان فعلی سمپاد که مشغول تحصیل در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم هستند نیز می‌شود یا خیر؟

در همین راستا طی روزهای اخیر والدین این دانش آموزان نیز تجمع و اعتراضاتی مبنی بر رسیدگی به وضعیت دانش آموزان فعلی سمپاد با توجه به این رای دیوان عدالت اداری داشتند.

از این رو، امروز دیوان عدالت اداری اعلام کرد که با توجه به اینکه آرای شماره ۵۴ مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۵ و شماره ۸۳۷۹ مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۲هیات عمومی دیوان عدالت اداری متضمن اعمال ماده ۱۳ قانون دیوان عدالت اداری و تسری اثر ابطال مقررات موضوع این رای به زمان تصویب مقررات فوق نیست، بنابراین این رای به موارد مربوط گذشته تسری نمی یابد.

این به آن معنا است که دانش آموزانی که قبلا و یا در حال حاضر در مدارس استعداد درخشان تحصیل کرده و می کنند، مشمول مفاد این رای دیوان عدالت اداری نیستند.

در واقع دانش آموزان سمپادی مقطع متوسطه اول که هم اکنون در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم مدارس سمپاد مشغول به تحصیل هستند برای ورود به پایه دهم نیازی به شرکت در آزمون ورودی پایه دهم مدارس سمپاد ندارند و این رای دیوان عدالت اداری تا سه سال دیگر که تحصیل دانش آموزان فعلی سمپاد در پایه‌های هفتم تا نهم مقطع متوسطه اول به پایان برسد، اجرا نمی‌شود.

در عین حال، دیوان عدالت اداری اعلام کرده است که آراء مزبور بر اساس ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری در رسیدگی و تصمیم گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است و با توجه به ابتنای آن بر اصول تساوی و عدم تبعیض، در صورتی که دانش آموزان مدارس استعداد درخشان و خانواده های محترم آنان در رابطه با مفاد این آراء ملاحظاتی دارند، می توانند از طریق انعکاس موضوع به مبادی ذیربط و حل مساله از طریق وضع قانون و غیره اقدام نمایند.

بنابراین رای دیوان عدالت اداری بعد از سه سال که تحصیل دانش آموزان فعلی سمپاد در مقطع متوسطه اول به اتمام برسد، اجرایی می‌شود و از سه سال بعد هر دانش آموزی که در آزمون ورودی پایه هفتم مدارس سمپاد قبول شود می‌داند که حتی در صورت داشتن معدل بالای ۱۸، برای ورود به مقطع متوسطه دوم و پایه دهم باید در آزمون ورودی پایه دهم سمپاد شرکت کند.  مگر اینکه طبق اعلام دیوان عدالت اداری قانون جدیدی در این زمینه وضع شود.